Autor: Małgorzata Kornacka
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas: 5a, 5b oraz 7
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2022/2023
(październik 2022 – czerwiec 2023).
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
W ostatnim czasie cyfryzacja mocno wpłynęła na edukację i sposób kształcenia uczniów. Zmienił się sposób prowadzenia zajęć oraz indywidualnego podejścia do uczniów. Podobnie jak wprowadzenie do szkół komputerów zrewolucjonizowało model kształcenia, tak aktualnie druk 3D zmienia sposób przekazywania wiedzy na zajęciach.
Druk 3D jest coraz bardziej dostępny i ma bardzo znaczący wpływ na wiele gałęzi przemysłu oraz funkcjonowania firm przyszłości. Powinniśmy więc, kształcić uczniów w taki sposób, aby mogli się odnaleźć w rzeczywistości, którą napotkają po zakończeniu edukacji, czyli za 10-15 lat. Dzięki zastosowaniu drukarek 3D uczniowie od najmłodszych lat są w stanie rozwijać
w sobie myślenie techniczne, przestrzenne i przede wszystkim umiejętności, które pomogą im odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie.
Założenia ogólne
Program innowacji skierowany jest do uczniów klas: 5a, 5b oraz 7. Jego założeniem jest przeznaczenie w każdym miesiącu 1 godziny na zajęcia z drukiem 3D. Dzięki innowacji uczniowie na zajęciach informatyki, wykorzystując drukarkę oraz długopisy 3D zakupione
w ramach projektu Laboratoria Przyszłości zdobędą ogólną wiedzę na temat świata druku przestrzennego, przygotują się do samodzielnej pracy z drukarką i długopisami 3D oraz nauczą się tworzyć własne modele przestrzenne w programie Tinkercad. To najbardziej popularny program do modelowania z darmową licencją dla edukacji. Zapoznają się także z darmowymi bibliotekami gotowych projektów druku 3D, oraz biblioteką dedykowaną dla naszej szkolnej drukarki Zortrax m200 plus. Dzięki długopisom 3D uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne ćwicząc dokładność i uważność. Stworzą modele dając upust swojej wyobraźni, wykazując się kreatywnością i oryginalnością. Obecność laboratorium druku 3D w naszej szkole zapewne podniesie jej rangę w oczach uczniów, nauczycieli i przede wszystkim rodziców, którzy od szkoły oczekują efektywnego przekazywani a wiedzy.